Redhand

Gotowiec, czy sklep "szyty na miarę"?


Handel w Internecie jest kuszącym rozwiązaniem dla przedsiębiorców starających się redukować koszty prowadzenia działalności. Należy jednak pamiętać, że jak i w wielu innych dziedzinach – przesadne oszczędzanie odbije się na jakości, a co za tym idzie, na planowanych zyskach.

Rozpoczynając działalność handlową przy użyciu sklepu internetowego, powinniśmy zadać sobie szereg pytań, na które odpowiedzi uzmysłowią nam opłacalność całego przedsięwzięcia. Oprócz podstawowego „Co będę sprzedawać?” (wbrew pozorom nie jest to pytanie oczywiste), dla projektowania sklepu internetowego ważne będą również: „Jak będę to sprzedawać?” oraz „Jak będę obsługiwać zamówienia?”. Największy wpływ na ostatnie dwie kwestie będzie mieć dobór oprogramowania sklepowego, jakie wykorzystamy w naszym handlu. 

Ogólnie sklepy internetowe możemy podzielić na trzy grupy:

  1. darmowe systemy sklepowe
  2. „gotowce” - uniwersalne systemy sklepowe udostępniane najczęściej na podstawie subskrypcji opłacanej co określony przedział czasu
  3. sklepy „szyte na miarę” - dokładnie dopasowane do potrzeb sprzedawcy i jego towaru, płatne jednorazowo za wykonanie

Darmowe systemy sklepowe

Dla początkujących handlarzy stanowią teoretycznie najatrakcyjniejszą grupę oprogramowania sklepowego. Można pobrać je i wykorzystywać zupełnie bezpłatnie. Do czołowych przedstawicieli tej grupy zaliczyć należy: osCommerce, Virtuemart i Magento.
W związku z ich użyciem natychmiast rodzą się jednak problemy:

  • instalacja oprogramowania sklepu na serwerze i jego konfiguracja oraz dbanie o bezpieczeństwo,
  • personalizacja wyglądu (szaty graficznej i w miarę możliwości sklepu),
  • mnogość często niepotrzebnych funkcji (przy jednoczesnym braku funkcji, które wybitnie przydałyby się przy konkretnym towarze),
  • niejednokrotnie niezbędna ingerencja programistyczna,
  • jednorodny układ zawartości, powodujący, że większość sklepów tego typu wygląda prawie identycznie.

Samodzielne opanowanie wszystkich tych elementów wymaga nie lada umiejętności, wytrwałości i czasu. Najczęściej zabawa z tego typu oprogramowaniem kończy się więc zatrudnieniem zewnętrznej firmy/osoby, która wykona te prace za nas. W tym miejscu kończy się mit darmowego systemu sklepowego. 

Nie jest wielkim odkryciem stwierdzenie, iż przy obecnej mnogości sklepów internetowych w Sieci, szanse na powodzenie mają w zasadzie tylko te z nich, które przyciągną klienta nie tylko ceną, ale i wyglądem oraz prostotą obsługi. Te dwa warunki w większości przypadków stosowania darmowych systemów sklepowych są nie do osiągnięcia.

Gotowe systemy sklepowe

Nieco innym rodzajem oprogramowania do handlu w Sieci są gotowe platformy sklepowe. Lepiej dopracowanie od systemów darmowych, ze stałym wsparciem twórców łatających odnalezione błędy i dodających co pewien czas nowe funkcje, mogą wydawać się ciekawym rozwiązaniem. Najczęściej spotykanym modelem płatności jest subskrypcja na określony przedział czasu. Użytkownik musi więc stale odprowadzać ustaloną w umowie kwotę. Kolejne „poziomy” sklepu (np. większa ilość towarów, transakcji, czy dodatkowe funkcje) to konieczność ponoszenia większych kosztów (często doliczanych za pojedyncze funkcje, np. mailing informacyjny, czy integracja z systemami płatności on-line).
Niestety i w tym przypadku zdani jesteśmy na pomysły twórców subskrybowanego oprogramowania i musimy zgodzić się na odgórnie narzucony zakres funkcjonalności i wierzyć, że proponowane przez nich rozwiązania będą wygodnymi zarówno dla kupujących, jak i obsługujących dany sklep internetowy.

Część sklepów opartych na gotowych platformach posiada zestaw gotowych szablonów graficznych (często całkiem estetycznych), co jednak powoduje współistnienie różnych sklepów z praktycznie identycznym wyglądem. Inną opcją jest skorzystanie z płatnej modyfikacji wyglądu sklepu wykonywanej przez firmę dostarczającą jego silnik programistyczny. Ostatecznie, po zsumowaniu wszystkich kosztów funkcjonowania sklepu opartego o platformę sklepową może okazać się dość kosztowne.

Sklepy „Szyte na miarę”

Gwarancją najlepszego dopasowania oprogramowania sklepowego do oferowanego asortymentu jest zaprojektowanie i budowa sklepu internetowego od podstaw, po uprzednim rozpoznaniu potrzeb jego przyszłych klientów oraz charakterystycznych cech sprzedawanego towaru. Dzięki temu możliwe będzie jak najatrakcyjniejsze przedstawienie zalet towaru (wychodząc z założenia, że w Internecie „kupuje się oczami”).

Kolejną możliwością jaką otrzymamy w przypadku wykonywania sklepu internetowego od podstaw, będzie rozpoczęcie jego budowy od zaprojektowania wyglądu oraz indywidualnego układu zawartości. Dzięki temu mamy pewność, że nikt w sieci nie będzie miał sklepu wyglądającego tak, jak nasz. Prócz oryginalnego wyglądu, będziemy mieć również kontrolę nad dodawaniem wszelkich funkcji sklepu: od najbardziej podstawowych, jak sposób wyświetlania towaru, czy sposób wyliczania kosztów wysyłki, po naprawdę skomplikowane, jak systemy rabatowe, czy integracja z programami księgowo-magazynowymi.

Należy pamiętać, że prowadzenie sklepu internetowego to również jego ciągła obserwacja, badanie zachowań klientów, opracowywanie nowych ułatwień i rozwiązań, a co za tym idzie – ciągła modernizacja. Dzięki temu, że w przypadku sklepu projektowanego od postaw, jego struktura nie została odgórnie narzucona (jak ma to miejsce w przypadku gotowych systemów sklepowych), modernizacje są dużo prostsze, a ich wprowadzanie trwa krócej. Programiści znający gruntownie budowane przez siebie oprogramowanie są w stanie proponować nietypowe rozwiązania i sprawnie je wprowadzać. Oczywiście rozwiązanie takie ma swoją cenę, którą warto poznać przed rozpoczęciem prac nad wymarzonym sklepem internetowym

W Redhand zajmujemy się wyłącznie budową sklepów „szytych na miarę”. Nie korzystamy z gotowców, nie pracujemy szablonowo. Każdy wykonany przez nas sklep, to produkt dokładnie taki, jakiego potrzebujesz. Jeśli przyłożysz należytą uwagę do procesu jego projektowania, a później nie pozostawisz samemu sobie – przyniesie zyski, jak sklepy wielu naszych dotychczasowych klientów.

Już teraz nasze oprogramowanie może pracować za Ciebie

Nasze sklepy po prostu zarabiają! - sprawdź